Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Exekuce – noční můra poctivých lidí?

Nedělám dluhy, nikomu nic nedlužím, přesto se někdy hrůzou děsím okamžiku, kdy mi na dveře zaklepe nevítaná návštěva  -  exekutor. „Ale nesmysl“, říkáte si, to se přece nemůže stát. No já o tom tak přesvědčen nejsem. Posuďte sami.


Nevím jak vy, ale já nic nikomu nedlužím. Pokuty platím, když nějaké dostanu za údajné špatné parkování, přestože by se o tom dlouze dalo diskutovat, v MHD nejezdím nikdy na černo, své závazky vůči státu, zdravotním pojišťovnám, ČSSZ hradím včas a obvykle v plné výši.  Půjčku od banky na bydlení splácím taky včas a nic jiného nikomu nedlužím.

Není to ale tak dlouho, co jsem potřeboval dostat potvrzení od FÚ, že státu nedlužím žádné peníze. Říkáte si, nic nedluží, tak o co jde? Ale to by nebylo Česko, aby to nemělo háček. Jednou jsem totiž zaplatil jednu daň a nějakou shodou okolností jsem díky své nepozornosti a přesmyčce v částce zaplatil místo XXX59,- Kč částku vyšší, tedy XXX95,- Kč. Zajisté, přišel jsem na to, ale připadalo mi stupidní kvůli 36 korunám něco řešit, notabene když to byl můj přeplatek. (Tedy nikoliv dluh, ale měl jsem dokonce u státu předplaceno.)

No a jaké bylo mé překvapení, když úřednice zamítla mou žádost s tím, že dokud nebude můj účet vůči státu 0, nemá cenu se ani snažit o něco žádat. No byl jsem jako v Jiříkově vidění. Na mém výpisu z účtu dluhů vůči státu se totiž skvěla částka -36,- Kč.  Zdůrazňuji MÍNUS. Dlužil jsem státu  mínus 36 korun českých, respektive on je dlužil mně. Běžte na pokladnu a zaplaťte to, že. Neřešitelné. Hádejte, jak dlouho jsem musel onu zmíněnou nenulu úřednici vysvětlovat. Trvalo to 3 úřední dny, než se na mé neustálé naléhání poradila s paní vedoucí a prozřela. A to ještě mohu děkovat za to, že byla tak ochotná a vůbec se tím zabývala. Kdyby tak neučinila, musel bych shánět hromadu potvrzení znovu. Nemusím mít až tak divokou představivost, abych si dokázal představit vymáhání uvedené částky. U nás je totiž možné vše.  

Platíte zálohy na daň? No já taky. Jednou se mi podařilo zálohu nezaplatit a na uvedený problém jsem narazil až po dvou měsících. Takže jsem pro jistotu zaplatil dlužnou zálohu plus všechny zbývající zálohy do konce roku. Stát ale nezajímalo, že jsem měl přes půl roku notně přeplaceno, zato těch pár dnů, kdy jsem dlužil, bylo hodno potrestání. Zajímalo by mne, kolik stály ty dopisy, kterými mi po roce oznamovali penále tuším 130 Kč. Těch mi přišlo pro jistotu hned několik, vyměřené penále a následně hned druhý den upomínka.

Jindy se mi zase stalo, že jsem podával daňové přiznání přes daňového poradce, tedy pro neznalé o 3 měsíce později než je normální termín. Bohužel před odjezdem na dovolenou jsem částku daně ještě neznal a tak jsem ji uhradil s týdenním zpožděním po příjezdu z dovolené. S nějakým tím penále jsem samozřejmě počítal, přestože to mohlo být pár korun, následný dopis z FÚ mi doslova vyrazil dech.  Úřednice v záchvatu náhlého osvícení usoudila, že opoždění platby daně o 5 dnů má za následek neplatnost odložení termínu o 3 měsíce a šikovně mi napočítala penále za 3 měsíce a 5 dnů. No to už bylo jiné kafe a já náhle zlý dlužník.

Na můj zdvořilý dotaz, dle jakého zákona na tu moudrost přišla, nebyla schopna odpovědět, a jak jsem se posléze dozvěděl, opustila i své pracovní místo. Od té doby, a už je to téměř 10 let,  se nic takového již nestalo  a nyní pracovníci na FÚ působí velmi profesionálním dojmem, což kvituji s velkou radostí. (Musím si u nich šplhnout a pochválit je, ale po pravdě, kéž by byli všichni úředníci stejně tak profesionální a ochotní.)

Co ale třeba VZP, i ta má svoje kouzla. Například mi vrátili přeplatek na ZP včetně právě příchozí platby, aby mi za její absenci následně napočítali penále za celý rok, protože inkriminovaná platba tím pádem celý rok chyběla, přestože já ji měl vedenou jako zaplacenou. Šikulky, takhle se vydělává.  

V podobném duchu bych mohl pokračovat ještě dlouho. Chci tím jen demonstrovat, že stát se dlužníkem nedá žádnou práci a ani o tom člověk nemusí vědět. Pokud navíc máte smůlu na tu správnou poštovní doručovatelku, která výzvy místo vám strká do vedlejší schránky mrtvé sousedce, je na pořádný problém zaděláno.

Jedna věc je mít prapodivný dluh-nedluh u státních organizací, jiná je, když na vás někdo ušije past naprosto záměrně. Nikdy jsem si nepůjčil nic od žádné společnosti, která vám za vaši půjčku ještě „věnuje“ televizor. Nechci se nikoho dotknout, ale inteligence lidí, kteří si u takových společností půjčují asi nebude valná. Ten televizor, nebo i ty jiné dárky přeplatí dlužník mnohonásobně na různých splátkách. To je jeho hloupost a není snad potřeba číst jakékoliv smlouvy, aby bylo jasno, o co jde. Dokonce mnohdy vůbec nemusíte nic podepisovat. Existuje celá řada podvodných společností, které se úspěšně živí na různých podstrčených smlouvách. Příkladem budiž katalogové společnosti, kde nemusíte nic podepisovat a přesto na základě  jakési nabídky, kterou převzala sekretářka  někdo něco vymáhá. Ani nevíte jak a náhle vám začnou chodit faktury třeba na 1000 Euro. S hrůzou pak sledujete prohru podobně postižené firmy u našeho soudu (o jehož nestrannosti a profesionalitě tím náhle ztratíte jakékoliv iluze).  Jeden můj známý přišel o OP při krádeži. Okamžitě vše ohlásil, udělal všechno možné i nemožné aby předešel zneužití, přesto tuším že ještě dodnes řeší jakési auto, které někdo odvezl na jeho jméno z autosalonu. A kolik takových případů je?

A nakonec jako třešnička na dortu je informace, že je vlastně úplně jedno, jestli vy něco někomu skutečně dlužíte nebo máte vše řádně zaplaceno, protože přijde exekutor a prohlásí, že jenom někdo před vaším bytem viděl toho a toho dlužníka a tedy vám za něj všechno vezme. Jestli je ta televize vaše a dokonce máte na ni doklad ho nezajímá, doklad vám neuzná, protože na něm není vaše jméno a neuděláte nic. Chapadlo „zákona“ vás vysaje bez ohledu na cokoliv.

Naprosto nezpochybňuji plné právo věřitele na uspokojení svých pohledávek. Ale prosím, toto se nemůže dít za hlasitého pošlapávání práv lidí, kteří nikomu nic nedluží a jsou jen na nesprávném místě.  Chápu, že exekutor není něčí chůva, ale snad má mozek a umí ho používat, ne? Vždyť zabavovat věci, které zjevně patří někomu jinému, nebo zabavovat věci s naprosto neúměrně velkou hodnotou a rozprodávat je na téměř utajených aukcích za hubičku, to už je spíše dle mého názoru státem posvěcená loupež než naplnění práva a spravedlnosti. O kolika takových případech jsme již četli nebo o nich slyšeli? To jsou snad všechny vymyšlené? A ve finále se směje dlužník, směje se exekutor, směje se nakonec i věřitel a šťastný nový majitel zabavené věci a vše celé platí nevinný slušný člověk.  Opravdu tohle chceme? Kdy se s tím konečně něco začne dít?

Konec konců, může se to stát i vám. Dosud žijete ve sladké nevědomosti, ale co vy víte. Nedlužíte náhodou zdravotní pojišťovně 20 Kč za neuhrazené pojistné při přechodu z jedné školy na druhou před 10 lety? Úroky jsou svinstvo a zítra můžete přijít kvůli tomu třeba i o auto…

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavel Kolář | středa 23.9.2009 8:13 | karma článku: 29,94 | přečteno: 2005x
  • Další články autora

Pavel Kolář

Jak jsme válčili s mimozemšťany

Píše se konec roku 2025. Formace neznámých létajících objektů zaútočí na vesnici v čínském vnitrozemí.

8.1.2021 v 9:33 | Karma: 17,96 | Přečteno: 530x | Diskuse| Společnost

Pavel Kolář

Nová budovatelská hesla a přísloví:

Čas nezastavíš, prostě se ta lidová tvořivost nějak projevit musela. Tak vzhůru do toho a dobře se bavte.

11.10.2017 v 8:33 | Karma: 15,85 | Přečteno: 1520x | Diskuse| Společnost

Pavel Kolář

Volby v několika číslech

V České republice je zhruba 8 425 000 lidí, jenž mají volební právo pro volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

22.8.2017 v 13:43 | Karma: 19,91 | Přečteno: 924x | Diskuse| Politika

Pavel Kolář

Absurdistán2

Myslíte si že absurdistán , co jsem popsal včera, nemůže být absurdnější? I to se velice mýlíte. Realita překonává očekávání.

13.7.2016 v 20:13 | Karma: 31,31 | Přečteno: 1451x | Diskuse| Společnost

Pavel Kolář

Absurdistán

Zdálo se vám 20. století šílené? Nezoufejte je tu 21. století. Nic jste nepromeškali, ta pravá jízda teprve začíná...

12.7.2016 v 22:33 | Karma: 42,31 | Přečteno: 3776x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

U Charkova jde vše podle plánu, město zatím dobýt nechceme, tvrdí Putin

17. května 2024  13:10,  aktualizováno  14:10

Ruské síly podle prezidenta Vladimira Putina v Charkovské oblasti postupují podle plánu. S dobytím...

Fico je při vědomí, odebrali mu odumřelou tkáň. Čeká ho další operace

17. května 2024  13:43,  aktualizováno  14:03

Slovenský premiér Robert Fico je při vědomí, v závažném, ale stabilizovaném stavu, řekla šéfka...

Nova i Prima zahajují předvolební vysílání, nabídnou debaty i rozhovory s lídry

17. května 2024

Televize Nova a Prima přešly do volebního režimu. Nova startuje v pátek odpoledne na TN Live první...

Piráti plánují boj s dezinformacemi. Putin má zájem ovlivnit eurovolby, míní

17. května 2024  13:31,  aktualizováno  13:50

Dezinformace jsou podle vládních Pirátů jednou z pěti největších hrozeb pro nadcházející...

  • Počet článků 133
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4885x
Dalo by se tvrdit, že otázka života vesmíru a tak vůbec již byla nejen zodpovězena a pár let to už je.